Επιχειρηματικά θαύματα στους πρόποδες της Δίρφυς
Αν είχε ακολουθήσει το αντικείμενο των σπουδών του, ως θεολόγος, θα δίδασκε, μεταξύ άλλων, στους μαθητές του πώς οι Ισραηλίτες εγκαταστάθηκαν στη Γη της Επαγγελίας. Αντί αυτού, επέλεξε να αναζητήσει την τύχη του στη δική του «Γη των Υπερτροφών», επί το αγγλοσαξωνικό «Berryland», διδάσκοντας πώς η αρώνια, το ιπποφαές, το μύρτιλο και το γκότζι μπέρι (Goji Berry) μπορούν να γίνουν «υπερόπλα» κατά της εθνικής οικονομικής κατήφειας, οδηγώντας την εγχώρια παραγωγή σε δρόμους εξωστρέφειας.
Πάντως, ο Βασίλης Δαφνής, ιδιοκτήτης της εταιρείας Berryland, που ασχολείται με την καλλιέργεια υπερτροφών και παράγει εκλεκτά φυσικά προϊόντα υψηλής διατροφικής και φαρμακευτικής αξίας, δεν κατάφερε να ξεφύγει από τη μοίρα του δασκάλου. Μόνο που σήμερα παραδίδει μαθήματα για το πώς η κρίση μπορεί να γίνει από κατάρα… ευκαιρία.
Στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης και σε χρόνο-ρεκόρ, αφού η εταιρεία μετρά μόλις τρία χρόνια ζωής, η Berryland, με ορμητήριο τους πρόποδες του Όρους Δίρφυς, λίγο έξω από τη Χαλκίδα, κατάφερε να τρατάρει την εγχώρια, αλλά και τις αγορές του πλανήτη, με gourmet βιολογικά προϊόντα, που έχουν ως βάση ελληνικές υπερτροφές, με τις περισσότερες συνταγές να είναι μοναδικές στον κόσμο.
Η αφετηρία
Το νήμα της Berryland, που φέρει τη σφραγίδα του Βασίλη Δαφνή και της συζύγου του Ιωάννας, άρχισε να ξετυλίγεται εκεί ακριβώς που κόπηκε το κουβάρι της ενασχόλησης με τον ιδιωτικό τομέα. Με κεφάλαιο 3.000 ευρώ, πρώτη ύλη 500 φυτά Αρώνιας Μελανόκαρπης, σε νοικιασμένα αρχικά χωράφια, χωρίς καμία προηγούμενη εμπειρία από την καλλιέργεια, αλλά με μπόλικη δημιουργική τρέλα και κυρίως σκληρή δουλειά, ο Βασίλης Δαφνής έβαλε το 2013 ένα στοίχημα: Να αλλάξει ριζικά τη ζωή του, ασχολούμενος με την παραγωγή υπερτροφών και την ενσωμάτωσή τους σε απλά καθημερινά προϊόντα. «Όταν ξεκίνησα ο γιος μου ήταν 4 μηνών και ο μισθός των 370€ δεν έφτανε ούτε για τις ανάγκες του μικρού. Έτσι αποφάσισα να καλλιεργήσω εναλλακτικά. Πολλοί με θεώρησαν ονειροπαρμένο. Σίγουρα ήμουν άπειρος. Νοίκιασα χωράφια χωρίς νερό και σχεδόν επί δυο χρόνια κουβαλούσα νερό με μπιτόνια», μας λέει ο ίδιος για το ξεκίνημα της Berryland. Η πορεία, ωστόσο, δικαίωσε την «αποκοτιά» των δύο νέων ανθρώπων.
Στις αγορές του κόσμου
Στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανία», στο κέντρο της Αθήνας, σε καταστήματα προϊόντων υγιεινής διατροφής στην Ίμπιζα και σε άλλες 15 αγορές, και προσεχώς σε delicatessen σε Ιαπωνία, Κίνα, ΗΠΑ και Μέση Ανατολή, οι καταναλωτές μπορούν να δοκιμάσουν βανίλια (υποβρύχιο) με αρώνια, ροζ πιπέρι και δυόσμο, γλυκό του κουταλιού με αρώνια και βρώσιμο ασήμι, τουρσί γκότζι μπέρι ή πετιμέζι ροδιού και αρώνιας σε ελαιόλαδο.
Πρόκειται για μερικά μόνο από τα προϊόντα που παράγει η εταιρεία, με πρώτες ύλες που αφενός καλλιεργεί η ίδια στο -ιδιόκτητο πλέον- αγρόκτημά της, και αφετέρου ένα δίκτυο 35 καλλιεργητών, οι οποίοι παράγουν για λογαριασμό της, χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων και χημικών λιπασμάτων. Μάλιστα, όπως εξηγεί ο αυτοδημιούργητος καλλιεργητής στην «YX», το δίκτυο διαρκώς διευρύνεται, με την εταιρεία να γίνεται καθημερινά αποδέκτης προτάσεων από παραγωγούς ανά την Ελλάδα, που επιθυμούν να διαθέσουν στην Berryland την παραγωγή τους.
Όσον αφορά τα επόμενα βήματα;
Στόχος της Berryland είναι να τοποθετήσει τα προϊόντα της σε όσα περισσότερα ράφια της εγχώριας και διεθνούς αγοράς. Επί ελληνικού εδάφους, η εταιρεία, που ήδη αριθμεί πάνω από 50 σημεία πώλησης, αποκτά προσεχώς το δικό της κατάστημα διάθεσης των προϊόντων της στην πόλη της Χαλκίδας. Εκτός συνόρων, ο πήχης μπαίνει ακόμη πιο ψηλά, αφού, όπως χαρακτηριστικά μας λέει ο επίμονος καλλιεργητής, «δεν θα ησυχάσω αν δεν δω Εσκιμώο να δοκιμάζει υποβρύχιο με αρώνια». Τα πεπραγμένα της Berryland δείχνουν πως ο στόχος κάθε άλλο παρά ανέφικτος είναι. Άλλωστε «χρειάζεται πάντα μια δόση τρέλας για να αντιμετωπίσεις το πεπρωμένο…».
- Νατάσα Φραγκούλη