Αυτό το άρθρο είναι 94 μηνών

Πιστοποιήσεις μοναστηριακών προϊόντων και μικρών παραγωγών

ΚΑΝΟΝ, η απάντηση στο Kosher και το Halal
26/03/2017
6' διάβασμα
pistopoiiseis-monastiriakon-proionton-kai-mikron-paragogon-79860

Των Γεωργίας Μπόχτη και Άννας Στεργίου

«Διαβατήριο» για τις αγορές του κόσμου θα αποτελέσει τόσο για τα μοναστηριακά προϊόντα όσο και για τα προϊόντα των μικρών παραγωγών η απόκτηση του σήματος –με τον διακριτικό τίτλο–ΚΑΝΟΝ. Πρόκειται για την ορθόδοξη εκδοχή των θρησκευτικών πιστοποιήσεων προϊόντων, που έχουν κερδίσει μεγάλο μερίδιο της διεθνούς αγοράς.

Προϊόντα που φέρουν το σήμα Monastic (από καθολικές μονές της Γαλλίας και άλλων δυτικών ευρωπαϊκών χωρών), το σήμα Kosher (που αναφέρεται στους νόμους και στις διαδικασίες των τροφίμων του εβραϊκού λαού) και το σήμα Halal (συμμόρφωση προϊόντων τροφίμων στους κανόνες της ισλαμικής θρησκείας) δεν απευθύνονται πλέον μόνο σε καταναλωτές συγκεκριμένης θρησκευτικής ταυτότητας, αφού έχουν καταφέρει να διεισδύσουν και στις διατροφικές προτιμήσεις του γενικού πληθυσμού χάρη στη μοναδικότητα που προσφέρει η ποιότητά τους.

Το κενό στους κόλπους των ορθόδοξων χριστιανών σε ολόκληρο τον κόσμο έρχεται να καλύψει η πρωτοβουλία της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας (ΔΣΟ) και της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ).

Στόχος, μεταξύ άλλων, είναι η στήριξη των μικρών επιχειρήσεων και παραγωγών και η ανάδειξη των προϊόντων στην παγκόσμια ορθόδοξη κοινότητα.

Η ίδρυση του φορέα για την αναγνώριση των προϊόντων αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Απριλίου, ενώ αυτήν τη στιγμή ολοκληρώνεται και η επεξεργασία του λογοτύπου. «Είναι μία προσπάθεια που θεωρούμε ότι θα έχει απήχηση, θα ενισχύσει τον εξωστρεφή χαρακτήρα των προϊόντων των μικρών παραγωγών και των μοναστηριών και θα δώσει προστιθέμενη αξία στα ελληνικά προϊόντα», τονίζει στην «ΥΧ» ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς.

«Πρόθεσή μας είναι η αξιοποίηση όλων των πολιτικών εργαλείων, προκειμένου να δώσουμε ώθηση στην εξωστρέφεια των ελληνικών προϊόντων, που τόσο χρειάζονται. Σε αυτήν τη φάση, δημιουργείται ο φορέας πιστοποίησης ως το τέκνο του συνεδρίου της Σπάρτης, που πραγματοποιήθηκε πέρυσι, ο οποίος θα πιστοποιεί μοναστηριακά προϊόντα και αγροτικά προϊόντα μικρών παραγωγών και θα τους δίνει μια κοινή ταυτότητα ανά τον κόσμο», εξηγεί ο ταμίας της ΔΣΟ και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Σταύρος Αραχωβίτης.

Πράγματι, οι βάσεις μπήκαν πέρσι τον Απρίλιο κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, με θέμα «Μοναστηριακά προϊόντα και μικροί παραγωγοί στον ορθόδοξο χώρο. Κοινή προσπάθεια και προοπτικές», που διοργάνωσε η ΔΣΟ στη Σπάρτη. Αντιπρόσωποι μονών από όλο τον ορθόδοξο κόσμο και εμπλεκόμενοι φορείς, που παράγουν προϊόντα μέσα από μικρά παραγωγικά σχήματα που σχετίζονται με τον τοπικό χαρακτήρα διάφορων περιοχών, είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις, παρουσία εκπροσώπων της πολιτείας, του εμπορικού κόσμου και της ορθόδοξης διεθνούς κοινότητας.

H ΔΣΟ είναι διακοινοβουλευτικό όργανο, που ιδρύθηκε το 1993 με πρωτοβουλία της ελληνικής Βουλής, και περιλαμβάνει κοινοβουλευτικές αντιπροσωπείες από: Αλβανία, Αρμενία, Βουλγαρία, Γεωργία, Ελλάδα, Εσθονία, Κύπρο, Καζακστάν, Λετονία, Λευκορωσία, Λιθουανία, Μολδαβία, Πολωνία, Ρουμανία, Ρωσική Ομοσπονδία, Σερβία και Μαυροβούνιο, Σλοβακία, Δημοκρατία της Τσεχίας, Ουκρανία και Φινλανδία, καθώς και ομάδες βουλευτών από την Αυστραλία, τις ΗΠΑ, την Ασία και την Αφρική.

Η διαδικασία και οι απαιτήσεις

Όλα είναι σχεδόν έτοιμα και το ενδιαφέρον τους έχουν ήδη εκδηλώσει πολλές μονές, όπως για παράδειγμα του Αγίου Όρους, της Ορνύλιας Χαλκιδικής κ.ά. Μάλιστα, σε επικοινωνία που είχε η «ΥΧ» με τη Μονή του Ευαγγελισμού στην Ορμύλια, επισημάνθηκε η σημασία της πρωτοβουλίας. «Τα μοναστηριακά έχουν απήχηση στον κόσμο και θα είναι πολύ σημαντικό όταν πιστοποιηθούν και αυτό γίνει ευρύτερα γνωστό», σημειώνοντας παράλληλα ότι θα είναι μία ευκαιρία τα προϊόντα αυτά της ελληνικής γης, τα οποία καλλιεργούνται και τυποποιούνται με παραδοσιακό τρόπο, να μπορέσουν να τα γνωρίσουν όλο και περισσότεροι στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το μοναστήρι της Ορμύλιας είναι μετόχι της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας και αποτελεί πρότυπο λειτουργίας και οργάνωσης. Τα βασικά προϊόντα που παράγονται είναι ελιές Χαλκιδικής, ελιές Θρούμπες, βιολογικές πράσινες και Καλαμών, αλλά και έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.

 Όπως εξηγεί στην «ΥΧ» ο κ. Καββαθάς, όποιο μοναστήρι ή μικρή επιχείρηση ενδιαφέρεται να πιστοποιηθεί και να του/της απονεμηθεί το σήμα, θα πρέπει να υποβάλει σχετική αίτηση στον φορέα. Επιστημονικό συμβούλιο θα λαμβάνει την τελική απόφαση, κατόπιν αξιολόγησης, ακόμη και αυτοψίας του χώρου, προκειμένου να διαπιστωθεί ότι πληροί τις απαραίτητες προϋποθέσεις.

Η έδρα του φορέα θα είναι στην Αθήνα. Το 100% των μεριδίων, προς το παρόν, έχει η ΓΣΕΒΕΕ, ενώ –σύμφωνα με το καταστατικό– θα έχουν τη δυνατότητα να ενταχθούν και άλλοι ως εταίροι (το 51% θα έχει η ΓΣΕΒΕΕ). Σύμφωνα με τον κ. Καββαθά, στο σχήμα ενδιαφέρεται να ενταχθεί ως εταίρος μια ρωσική αναπτυξιακή εταιρεία και, ήδη, είναι σε εξέλιξη οι συζητήσεις.

Σχετικά με τον λογότυπο, που είναι σε φάση τελικής επεξεργασίας, θα περιλαμβάνει τρία προϊόντα που συνδέονται άμεσα με την ορθόδοξη χριστιανική παράδοση: το σταφύλι, την ελιά και το σιτάρι. Το ευρύ κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει καλύτερα τη μοναστηριακή διατροφή και γαστρονομία, να υιοθετήσει πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες και να καταναλώνει ποιοτικά τοπικά γεωργικά προϊόντα από μικρούς παραγωγούς.

ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΑΠΟ: