Στενάζει η πατάτα Νευροκοπίου
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η καλλιεργητική διαδικασία της πατάτας στο Νευροκόπι Δράμας, με τη διαφορά ότι, ενώ επί χρόνια στις 20 Αυγούστου ξεκινούσε μαζικά η συγκομιδή, φέτος πολλοί παραγωγοί δεν συγκομίζουν, λόγω των δυσκολιών αποθήκευσης, που προκαλούν οι σχετικά υψηλές θερμοκρασίες, και εξαιτίας της χαμηλής τιμής, που δεν καλύπτει το κόστος παραγωγής. Προς το παρόν, μόνο ένας Δραμινός έμπορος έδωσε τιμή για την πρώτη ποιότητα, από 15 έως 18 λεπτά, ενώ ο ίδιος πέρυσι πλήρωνε 22 λεπτά.
«Εάν η κατάσταση στις τιμές δεν αλλάξει, θα είμαστε αντιμέτωποι με κοινωνικό πρόβλημα, εφόσον ένα ποσοστό της τάξης του 10% των παραγωγών δεν θα αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις και θα εγκαταλείψει τη δουλειά. Σταδιακά αλλάζει ο κοινωνικός χάρτης της περιοχής», επισημαίνει ο Θοδωρής Ιφόγλου, πρόεδρος του Συλλόγου Αγροτών Δήμου Κάτω Νευροκοπίου. Η φετινή καλλιεργητική χρονιά έφερε τους πατατοκαλλιεργητές αντιμέτωπους με πολλές απειλές. Οι καιρικές συνθήκες, η λειψυδρία, οι αυξημένες τιμές εισροών, το αρνητικό φορολογικό περιβάλλον και η χαμηλή τιμή δημιούργησαν εκρηκτικό κλίμα. Η μόνη απάντηση που μπορούν να δώσουν οι παραγωγοί στην επερχόμενη κοινωνική έκρηξη είναι η ενότητα, προκειμένου να αποκτήσουν διαπραγματευτική ισχύ, διαθέτοντας μεγάλο όγκο προϊόντος, και μάλιστα ΠΓΕ, τα πλεονεκτήματα του οποίου, δυστυχώς, δεν απολαμβάνουν. Ο κ. Ιφόγλου μεταφέρει ότι επιχειρούν διαρκώς, αλλά δεν καρποφόρησε καμία προσπάθεια για δημιουργία ομάδας παραγωγών. «Πρώτιστο μέλημα για την επιβίωση των παραγωγών είναι ν’ αυξηθούν τα υγιή συλλογικά σχήματα. Ένα μέτρο που μπορεί να τα ενισχύσει είναι η μείωση της φορολογίας των αγροτών που συμμετέχουν».
Τη στιγμή που η ελληνική πατάτα μένει στο χωράφι, πατάτες Γαλλίας και Αιγύπτου γεμίζουν τα ράφια των πολυκαταστημάτων. Για τον κ. Ιφόγλου, το ζητούμενο είναι το αυστηρό πλαίσιο των ευρωπαϊκών κανονισμών για το καλλιεργητικό πλαίσιο να αφορά και τα εισαγόμενα προϊόντα από τρίτες χώρες. Μεγαλύτερος «εχθρός» των πατατοπαραγωγών είναι οι ελληνοποιήσεις, απέναντι στις οποίες θεωρεί ότι λύση αποτελεί η ενημέρωση των καταναλωτών.